فیزیوتراپی بعد از جراحی پارگی رباط صلیبی

هدف از تمرینان فیزیوتراپی بعد از جراحی پارگی رباط صلیبی، این است که؛ دامنه ی حرکتی مفصل زان ( خم و راست شدن) و همچنین عضلات جلوی ران (کوادریسپس) و پشت ران(همسترینگ) تقویت شوند و درد و تورم ناشی از جراحی کاهش یابد.

بعد از جراحی بازسازی رباط صلیبی زانو می بایست از خم شدن زانو بیش از ۱۱۰ درجه پرهیز کرد و در حالت ایده آل مفصل زانو بطور کامل صاف باشد.

۲ هفته بعد از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی

انجام فیزیوتراپی بعد ازاصلاح و بازسازی پارگی رباط صلیبی زانو، باید به نحوی باشد که رباط جراحی شده متحمل آسیب و فشار نشود. بطور مثال می توانید تمرین هایی را در طی این دوره در منزل انجام دهید. این تمارین عبارتند از:

  • مفصل زانو را در حالت صاف قرار دهید

پایی که جراحی شده است، را صاف کنید و زیر پاشنه ی پای خود یک حوله ی کوچک گذاشته و اجازه دهید زانوی شما در حالت کاملا صاف و راحت قرار گیرد. این نرمش را در طول روز ۳ مرتبه و به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید.

 دكتر سيد عليرضا امين جواهري  ، بهترین جراح ارتوپد در تهران   وفوق تخصص جراحي زانو و لگن از زوریخ سوئیسهستند .

شما عزیزان می توانید، براي كسب اطلاعات بيشتر و معاينه حضوري با دکتر ، از راه های زیر اقدام کنید:

شماره تماس:  ۷۱۰۶۲۴۰۰ – ۰۹۳۳۴۱۳۱۰۰۴   

  • تقویت عضلات کوادریسپس

دکتر ارتوپد خوب در تهران  می فرماینددراز بکشید و پای خود را در حالت صاف قرار دهید. سپس عضلات جلوی ران(کوادریسپس) را بدون اینکه پاشنه ی خود را از زمین بلند کنید، تا جایی که می توانید منقبض کنید و قسمت پشتی مفصل زانوی خود را به سمت زمین فشار دهید.

این انقباض را به مدت ۱۰ ثانیه ادامه دهید و سپس عضله ی خود را آزاد کنید و به مدت ۱۰ ثانیه استراحت دهید. این نرمش را ۳ مرتبه در طول روز و حتی المقدور ۳ نوبت ۱۰ تایی تکرار کنید.

  • خم کردن مفصل زانو

در این نرمش نیز مانند نرمش شماره ی دو، دراز بکشید و زانوی خود را در حالت صاف قرار دهید. این بار پاشنه ی پای جراحی شده ی خود را به آرامی به سمت باسن (بدون اینکه از روی زمین بلند شود) سر دهید و زانوی خود را تا حد امکان خم نمایید.

در هنگام خم کردن باید کمی فشار در داخل زانو احساس کنید و ۱۰ ثانیه این فشار خفیف را حفظ نمایید. سپس به آرامی زانو را به حالت اولیه و صاف خود برگردانید.

توصیه می شود این نرمش را ۱۰ مرتبه در طول روز انجام دهید و در هر مرتبه چندین نوبت تکرار کنید. (یعنی در هر مرتبه چندین نوبت زانوی خود را خم کنید و ۱۰ ثانیه نگه دارید و دوباره زانوی خود را صاف نمایید و بعد از گذشت حدود ۱۰ ثانیه ، مجدد نرمش را تکرار کنید.)

برنامه تمرینات فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی آرتروسكوپی بازسازی رباط صلیبی قدامی(ACL)

برنامه تمرینات فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی آرتروسكوپی بازسازی رباط صلیبی قدامی(ACL)

  • تقویت عضلات همسترینگ (پشت ران)

در این حالت برخلاف دو مورد فوق الذکر به سمت شکم دراز بکشید. بصورتی که ران و زانوی شما با زمین مماس باشند. پای سالم خود را به سمت پای جراحی شده ی خود ببرید و زیر آن قرار دهید.

سپس به کمک پای سالم خود، پای جراحی شده را به سمت باسن خود به آرامی بالا بیاورید. توجه داشته باشید که این حرکت را به آرامی انجام دهید و از خم شدن سریع و بیش از اندازه ی زانو خودداری کنید.

در حین بالا آوردن پا زمانی که احساس فشار خفیف در زانوی خود پیدا کردید حالت مذکور را به مدت ۱۰ ثانیه حفظ کنید.

سپس با کمک پای سالم خود سعی کنید پای جراحی شده ی خود را روی زمین و در حالت صاف قرار دهید. این نرمش را ۳ مرتبه و در ۱ تا ۳ نوبت  (توصیه می شود در هر نوبت ۱۰ بار این نرمش تکرار شود.) در طول روز انجام دهید.

فیزیوتراپی بعد از جراحی پارگی رباط صلیبی

فیزیوتراپی بعد از جراحی پارگی رباط صلیبی

هفته ی چهارم تا ششم بعد از بازسازی رباط صلیبی

بعد از انجام جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی، فرد باید توانایی لازم برای انجام امور و فعالیت های روزانه ی خود اعم از: رانندگی و … را بدست آورد.

به همین منظور نیاز است تا از طریق انجام تمرینات و نرمش های فیزیوتراپی بعد از جراحی پارگی رباط صلیبی، مربوطه دامنه ی حرکتی زانو تکمیل شود و ابزار کمکی در هنگام راه رفتن مثل واکر و عصا و …، کنار گذاشته شوند.

در زیر به توضیح پاره ای از این تمرینات می پردازیم:

  • تقویت کوادریسپس

انجام حرکت اسکات دو پا: در این تمرین بین زانوهای خود یک توپ کوچک قرار دهید و سعی کنید تا زاوه ی ۴۵ درجه زانوهای خود را خم و به مدت ۵ ثانیه حالت مذکور را حفظ کنید و سپس بلند شوید به حالت اولیه ی خود بازگردید.

انجام تمرین پله: درهنگام بالا رفتن از پله ابتدا پای سالم خود را روی پله گذاشته و وزن خود را روی پای سالم منتقل کنید و سپس پای جراحی شده ی خود را روی پله بگذارید.

بالعکس در هنگام پایین آمدن از پله ابتدا پای جراحی شده ی خود و سپس پای سالم را روی پله قرار دهید.

در مرحله ی بعدی و انجام این تمرین به مدت کافی، این بار هنگام بالا رفتن از پله ابتدا پای جراحی شده و هنگام پایین آمدن از پله ابتدا پای سالم خود را روی پله قرار دهید.

دوچرخه ثابت: این تمرین تاثیر بسیار خوبی در روان شدن دامنه ی حرکتی مفصل زانو و همچنین تقویت عضلات پیرامون زانو و باسن دارد.

در مراحل ابتدای این تمرین را به مدت ۵ دقیقه با مقاومت کم انجام دهید، سپس به تدریج به مقاومت بیافزاید.

فیزیوتراپی بعد از جراحی پارگی رباط صلیبی

فیزیوتراپی بعد از جراحی پارگی رباط صلیبی

  • تقویت عضلات همسترینگ

مقابل دیواری بایستید و یک دست خود را برای حفظ تعادل روی آن قرار دهید. زانوی جراحی شده ی خود را به سمت عقب خم کنید و از پشت بالا بیاورید.

در مراحل ابتدایی زانوی خود را به اندازه ی ۳۰ درجه خم کنید و در مراحل بعدی سعی کنید زانو را به آرامی و بدون تحمیل فشار زیاد تا ۹۰ یا ۱۴۰ درجه نیز خم کنید.

روی شکم خود بخوابید و پاشنه ی پای جراحی شده ی خود را به سمت باسن حرکت دهید و زانوی خود را خم کنید و چند ثانیه نگه دارید. سپس زانوی خود را به سمت زمین حرکت دهید و صاف کنید.

  • تقویت عضلات پشت ساق

مقابل دیواری بایستید و دو دست خود را روی دیوار قرار دهید. سعی کنید روی پنجه های خود بلند شوید و چند ثانیه در این حالت بمانید. توصیه می شود این تمرین را ۱ تا ۳ نوبت در طول روز و در هر نوبت ۲۰ بار تکرار کنید

تعویض مفصل لگن 

تعویض مفصل زانو 

.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 2 =